Kézilabda kupa

Mi lesz veled magyar kézilabda a választás után?


Ha marad a Fidesz: Folytatjuk! Folytatjuk!

A Fidesz hatalmon maradása esetén a sportfinanszírozásban várhatóan nem történne radikális változás. A 2011-ben bevezetett társaságiadó-kedvezmény (Tao) rendszere továbbra is a sport egyik legfontosabb finanszírozási csatornája maradna. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások a társasági adójuk egy részét célzottan, látvány-csapatsportágak – köztük a kézilabda – támogatására ajánlhatják fel.

A központosított sportirányítás, a kormányzat által kijelölt „nemzeti sport- stratégia” mentén működő rendszer fennmaradása azt is valószínűsíti, hogy a Magyar Kézilabda Szövetség (MKSZ) továbbra is élvezheti az állami támogatás és politikai háttér stabilitását. A kézilabda várhatóan a „nemzeti sportágak” között marad, így infrastrukturális és utánpótlás-fejlesztési támogatásokból sem lesz hiány.

A klubszinten a One Veszprém HC továbbra is Európa egyik legjobban finanszírozott férfiklubja maradhat. A klubot gazdasági társaságként a Veszprém Handball Team Zrt. működteti, amelyben tulajdonosként szerepel a Veszprémi Építők Sport Egyesület, a klub alapító szervezete. A jogi struktúra szerint 100 százalékban a sportegyesület volt az elsődleges tulajdonos. 2017 tavaszán a Duna Aszfalt Út- és Mélyépítő Kft. (tulajdonos Szíjj László) többségi tulajdonrészt szerzett (52 százalék) a zártkörű részvénytársaságban, így az egyesület részesedése 48 százalékra csökkent. A tulajdonosváltás után a klubot működtető társaság gyakorlatilag magántulajdonba került.

A strukturális átalakulás részét képezte, hogy a korábbi névadó szponzor, a Magyar Telekom 2024. június 30-án közös megegyezéssel felbontotta az együttműködést, helyét 2025. január 1-jei hatállyal a One Veszprém brand vette át. A One egy új magyar telekommunikációs márka, amelyet a 4iG Nyrt. (Jászai Gellért érdekeltsége) vezetett be, mely 2024 júliusában névadó szponzorációs szerződést kötött a Veszprém Handball Team Zrt.-vel: 2+1 éves opciós megállapodást írtak alá, amely a csapatot FIRST‑osztályú támogatást biztosít. (Az elnevezés nem hivatalos pénzügyi vagy sportszponzorációs kategória, inkább kommunikációs fogalom, amellyel a támogatás kiemelt szintjét jelölik. Ilyen például a Qatar – PSG kapcsolat.)

Ez a szponzori szerződés a klub történetének egyik legnagyobb összegű támogatása. Bár konkrét számokat nem közöltek, a megállapodás több milliárd forintos nagyságrendű lehet, legalábbis a sajtóban ezt sejtetik. Ennek fényében – mivel a klub pontos pénzügyi adatai nem nyilvánosak – a One Veszprém HC 2025. évi becsült költségvetése 15 - 18 millió euró (392 forint árfolyamon átszámítva 5,88 - 7,06 milliárd forint), ebből a játékosbérek 9 - 11 millió eurót (átszámítva 3,53 - 4,31 milliárd forintot) tesznek ki. A játékosok fizetése nem nyilvános, becslések szerint a keret tagjai évi 500 000 és 1 millió euró közötti illetményben részesülnek.

A One Veszprém HC honlapja szerint a névadó szponzoron kívül 12 kiemelt partner (köztük a Duna Aszfalt, az MBH Bank, az OMW, a TIPPMIX) és 42 kisebb-nagyobb támogató járul hozzá a klub költségvetéshez. A támoga- tások nagyságát figyelembe véve a klubvezetés és a főszponzor célja a Bajnokok Ligája megnyerése, amelyhez minimum 15 - 20 millió euró éves büdzsé szükséges.

Ha győz a Tisza Párt: Új modell, új kihívások

A Tisza Párt esetleges választási győzelme lényegi változásokat hozhat a magyar sportirányításban. Már korábbi nyilatkozataik alapján is egyértelmű: átláthatóbb, szakmailag megalapozottabb sportfinanszírozási rendszerben gondolkodnak. Ennek részeként a Tao-rendszer megszünte- tése vagy mélyreható átalakítása is napirendre kerülhet. Várhatóan egy külön Sportminisztérium jönne létre – erről még nem hangzott el nyilvános ígéret –, amely strukturáltabban és nyíltabb pályázati rendszerek mentén osztaná szét az állami támogatásokat. Ez önmagában szakmai alapú elosztást és kevesebb politikai befolyást ígér; ám az új modell kezdetben bizonytalanságot is hozhat.

A Tisza Párt a Tao-rendszer (társasági adó alapú sporttámogatási modell) kapcsán világos, igazságos és célzott reformokat javasol. A párt eddig nyilvánosságra hozott elképzelése szerint a Tao-támogatások 50 százalékát közvetlenül sportcélokra, míg a másik felét az önkormányzatok kapnák, így növelve a helyi igényekre reflektáló felhasználást. A Tao-pénzek költség- vetési tényezőként jelenjenek meg, a pályázati és elosztási folyamat ellenőrizhető és elszámoltatható legyen. A cél a korrupció, a visszaélések és a pazarlás felszámolása. A támogatásokat nem politikai kapcsolatok, hanem tehetség, szakmai munka és eredményesség alapján lehet odaítélni. Továbbá a versenysport mellet kiemelten kezelnék a tömegsport és közösségi sport fejlesztését.

Az ellenzéki párt nyilvánosságra hozott kevés szakértője között felbukkant Kulcsár Krisztián, a Magyar Olimpiai Bizottság volt elnöke. Az egykori olimpikon a párt sportpolitikai szakértőjeként képviseli a sporthoz kapcsoló- dó szakpolitikát és programokat, elsősorban a sportstratégiai javaslatok kidolgozása a feladata. A Tisza Párt 2025. februári kongresszusán Kulcsár Krisztián felszólalásában kifejtette: a sportvezetés ne a politikusok, hanem a szakértők kezében legyen; a sport döntései túl gyakran egyetlen vezető, a miniszterelnök kezében összpontosulnak; az állami sportirányítás kaotikus, átláthatatlan, nem hatékony, érdemi elszámoltatás nélkül zajlik; a sport nemzetstratégiai ágazat, de jelenleg a költségvetés nagy része a verseny- sportba megy, miközben a társadalmi egészségi állapota nem javul; több forrást kellene fordítani a szabadidős sportprogramokra.

Az MKSZ számára az átállás finanszírozási szinten is változásokat hozhat. Elképzelhető az eddigi projektek újraértékelése. A jól kiépített utánpót- lásrendszerek fenntartása komoly kihívássá válhat, ha a Tao-források megszűnnek vagy csökkennek. Az elmúlt tíz évben a sportszervezetek a Magyar Kézilabda Szövetséghez mintegy 379,9 milliárd forintnyi Tao-igényt nyújtottak be, amelynek 61 százalékát (≈ 231,6 milliárd Ft) hagyta jóvá az MKSZ. A klubok végül hozzávetőlegesen 196 milliárd forintnyi támogatást kaptak meg ténylegesen Tao-forrásként. A szövetség saját Tao-forrásaiból működésre és sportfejlesztésre évente néhány tízmillió forintnyi összeget használt fel a nemzeti válogatottak programjaira és az utánpótlásra. Ez elenyésző ahhoz képest, amit a klubok lehívnak. A számok ismeretében elég nagy érvágás lenne, ha a támogatást a felére csökkentenék; nagyobb részt a kluboknak, kisebb részt a szövetségnek.

A OneVeszprém HC jelentős mértékben támaszkodik közvetett állami támogatásra. Ez általában olyan pénzügyi előnyöket jelent, amelyek nem közvetlen állami pénzátutalás formájában jelennek meg, de a klub működését mégis állami, önkormányzati vagy államközeli források segítik. A közvetett állami támogatások közül kiemelkednek az államközeli szpon- zorok (NER-vállalatok):
 
– a 4iG/One (IT és telekommunikációs vállalat, állami megrendelésekkel, mely közvetve Jászai Gellért tulajdonában van, részesedése eléri a ~ 52 - 54 százalékot);

  – MBH Bank (Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., korábban Corvinus BHG Zrt. révén részben állami tulajdon.
  – A többi részvényes, Zenith, CEE Horizon, CEE Paramount, Hungary Apex, Pinnacle nem állami tulajdonú, hanem magántőkealapok vagy magán- befektetői cégek, bár ezek mögött gyakran meg nem nevezett befektetők, sőt hazai gazdasági körök állnak, például Mészáros Lőrinc, Szíjj László).

A megkötött szerződések formálisan piaci szponzorációnak számítanak, de az érintett cégek nagyrészt állami háttérrel rendelkeznek vagy erősen függenek állami megrendelésektől, így a szponzoráció értelmezhető közvetett állami támogatásként. A kedvezményes infrastruktúrahasználat is közvetett (rejtett) állami támogatásnak minősül. A One Veszprém Aréna épülete a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. (VKSZ Zrt.) tulajdonában van. Egy 2012. évi döntés alapján az arénát működtető Csarnok Kft. ténylegesen a város (önkormányzat) tulajdonába került, és ennek révén a VKSZ Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogokat. A klub a Csarnok Kft. közbeiktatásával bérleti díjat fizet a VKSZ Zrt.-nek az Aréna használatáért, mely nem piaci alapú, hanem az önkormányzati háttérrel rendelkező struktúra miatt kedvezményes áron vette igénybe.

Összegezve: a One Veszprém HC költségvetése jelentős mértékben részesül közvetett állami támogatásokból a város, az állami cégek, az államhoz köthető szponzorok és a pénzügyi konstrukciók (Tao, tartozáskezelés) révén. Ha a Tisza Párt kormányra kerül, várhatóan megkezdődik a Nemzeti Együttműködés Rendszerének lebontása, mivel a párt programja és retorikája szerint céljuk a jelenlegi, centralizált hatalmi struktúra felszámo- lása, a jogállamiság helyreállítása és az intézményrendszer független- ségének visszaállítása. Ez pedig azt jelentheti, a NER által nyújtott támogatások megszűnnek vagy csökkennek, ez a játékoskeret és a nemzetközi ambíciók (Bajnokok Ligája győzelem) szintjén visszalépést jelenthet. Veszélybe kerülhet a 2026-2027. évi idényre szerződtetett Emil Nielsen és Lukas Jörgensen státusza (nem kis összeget tesznek ki a javadalmazásuk, a nemzetközi sajtó havi 50 000 euró közeli illetményre tippel), de a többi játékos sem bízhat a szerződésben rögzített honoráriumra. Ha mindez bekövetkezik, fel lesz adva a lecke a klub vezetőinek: várhatóan új finanszírozási modelleket kell keresniük (piaci alapú szponzorációkat, jegybevételeket, külföldi befektetői forrásokat). Nem lesz könnyű…

A csapatok milyen áron és milyen struktúrában élik túl?

A pillanatnyi felmérések szerint a TISZA párt vezetése valószínű győzelemre számíthat a 2026. évi választáson, de a helyzet még változhat attól függően, hogyan alakulnak a kampányok és a gazdaság. A választás végeredményét befolyásolhatja, hogy a Fidesz-KDNP továbbra is erőteljes kormányzati háttérrel, médiával és pénzügyi forrásokkal rendelkezik. A 2026. évi választások tehát nemcsak politikai, hanem sportpolitikai fordulópontot is hozhatnak. A választók voksai nyomán dőlhet el, hogy marad-e a jelenlegi, bőkezű, de sokak által átláthatatlan és igazságtalan Tao-rendszer, vagy új, szakmai és piaci alapokra épülő sportfinanszírozási modell veszi át a helyét. A NER (Nemzeti Együttműködés Rendszere) esetleges bukása komoly hatással lehet a magyar kézilabda topklubjaira, különösen azokéra, amelyek jelentős állami vagy államközeli támogatás- ban részesülnek.

A Győri Audi ETO KC (üzemeltetője a Győri ETO Kft.) az elmúlt évtizedben jelentős közvetett állami és önkormányzati támogatásban részesült. A Kulturális és Innovációs Minisztérium 2025 elején 400 millió forint állami támogatást nyújtott a klubnak a Győri Egyetem Fenntartó Alapítványán keresztül, a Győri önkormányzat pedig 100 millió forint támogatást biztosított a klub számára. Emellett stabil támogatója a német Volkswagen-konszern 100 százalékos tulajdonú leányvállalata, az Audi Hungaria Zrt. A szponzoráció 2027 szeptemberéig biztosítja a névadó és főtámogatói címet az autógyár részére. A szerződés részletei nem ismertek, annyi szivárgott ki, hogy az Audi Aréna, mely a klub otthona, szintén az Audi névadói megállapodásához kapcsolódik. A csarnok névadási joga tíz évre szól, és részben az Audi Hungaria Zrt. fedezi annak működési költségeit. A klub honlapja szerint a névadó szponzoron kívül 12 kiemelt partner (köztük a városi önkormányzat, a Start Garancia Zrt., a Garantiqa Hitelgarancia Zrt., a Szerencsejáték Zrt./TIPPMIX) és 26 kisebb-nagyobb támogató járul hozzá a klub költségvetéséhez. A rendszer esetleges bukása a politikai háttér gyengülésével és a közvetett állami források szűkülésével együtt járhat, ami csökkentheti a klub pénzügyi mozgásterét. Ez befolyásolhatja a világklasszis játékosok megtartását vagy igazolását. Ugyanakkor a klub brandje és sportszakmai színvonala olyan erős, hogy jó eséllyel életképes marad piaci alapon is, bár kisebb költségvetéssel.

Az FTC-Rail Cargo Hungaria női csapatát (és az FTC-Green Collect férfi csapatát) önállóan működik gazdasági társaságként az FTC Kézilabdasport Nonprofit Kft. működteti, amely 100 százalékban a Ferencvárosi Torna Club (FTC) tulajdonában van. A CompanyWall adatai szerint a kft. éves költségvetése körülbelül 2,1 – 2,6 milliárd forint bevétel körül mozgott az elmúlt évek alapján. A társaság minden évben működési veszteséget termelt, különösen jelentős volt ez 2023-ban, amikor a tulajdonos 12 millió forintos tagi kölcsönt konvertált a nonprofit kft. tőkéjébe. Mindezt az mutatja, hogy nem automatikusan történik a finanszírozás, hanem egyedi döntések mentén, amelyet elsősorban a tulajdonos (FTC) tagi kölcsönnel vagy tőkeemeléssel hajt végre. A tulajdonos és a nonprofit kft. az elmúlt években számottevő támogatást kapott részben állami forrásból, részben államközeli cégektől (például Groupama, MVM, Tippmix, HSA Group, Volkswagen). A női csapatot jelenleg a Rail-Cargo Hungaria (2011 óta névadó szponzor), a Főtaxi (2024-) és a Toyota Kovács (jármű támogatás 2024-) támogatja. A Lidl korábban, 2019-ben „Gyémánt fokozatú” szponzor volt, de azóta nincs megerősített információ arról, hogy továbbra is támogatná a női csapatot. Egy NER bukás utáni politikai-társadalmi fordulat esetén ezek a szponzorációk átalakulhatnak vagy megszűnhetnek. A költségvetés csökkenése visszavetheti a nemzetközi ambíciókat, különösen a Bajnokok Ligájában való szereplést. A klub mindazonáltal erős szurkolói bázissal és hagyományokkal rendelkezik, ami piaci alapon is vonzóvá teheti. Kulcskérdés lesz, hogy a Ferencváros egész sportegyesü- letére kiterjedő politikai támogatás hogyan alakul.

Az OTP Bank-PICK Szeged férfi kézilabdacsapata fenntartója a Pick Szeged Zrt., mely teljesen a Bonafarm Csoport része, s ez azt jelenti, hogy a cég 100 százalékban a Bonafarm tulajdonában áll. Irányítója és tulajdonosa dr. Csányi Sándor vállalkozó (és „bankvezér”, az OTP Bank Nyrt. igazgatóságának elnöke), aki ezzel közvetetten a Pick Szeged Zrt. végső tulajdonosa is. Így a kézilabdacsapat fenntartása esetében nem klasszikus tulajdonosi szerkezetről van szó, hanem névadó szponzorációról: az OTP Bank a 2022. december 1-jétől hivatalosan a nevére vette a klubot. A tulajdonos és érdekeltségeihez köthető támogatásokon kívül mindössze két pártoló cég neve ismert (Cappella Cukrászda és Kávéház, DC KAPITAL Kft.), s ha van más támogatója is, annak a neve homályba vész. Jelentős bevételnek számíthat a játékosok Hummel gyártmányú mezének első felén lévő mezcímkék (a 2024-2025. évi szezonban a Pick, az OTP Bank, a Toyota és a tippmixPro). A korábbi szezonokban a hátoldalon illetve a rövid-  nadrágon egyéb támogatók is feltüntetésre kerültek (Groupama Biztosító, Lexus Szeged, Hajós Építész Iroda). A NER bukása esetén a klub legnagyobb kihívása az lehet, hogy fenntartsa eddigi költségvetését és versenyképességét. Mivel Szeged városa ellenzéki vezetés alatt áll, a klub évek során önálló működést tanulhatott meg, ami előnyt jelenthet. Segíthet ebben, hogy a Pick Aréna áttételesen a Pick Szeged Zrt. tulajdonában van. Az OTP Bank – mint névadó szponzor – politikai kapcsolata nem egyértelmű, így a támogatás jövője kérdéses lehet, bár Csányi Sándor nincs bekötve a NER-be, s rá illik a „túlélő” jelző.

Szerző: Hofmann Péter

 

Utóirat 1:
A négy topcsapat közül a One Veszprém HC lehetőségét elemeztük részletesen. Úgy itéltük meg, hogy ez a klubcsapat van nagy részben kitéve az esetleges változás lehetőségének.


Utóirat 2:
Mivel kevés adat került napvilágra a Tisza Párt sportirányítást és sportfinanszírozást érintő programjáról, ezért 2025. július 31-én email-ben két kérdést tettünk fel a párt sajtóosztályának:

  1. Ha a Tisza Párt kormányra kerül, hogyan képzelik el a sportirányítás átalakítását? Milyen változtatásokat terveznek a sportfinanszírozás rendszerében?
  2. A nagy, nemzetközi szinten is elismert magyar sportegyesületek, mint például az One Veszprém Kézilabda Klub vagy a Ferencvárosi Torna Club, hogyan szerepelnek a párt sportpolitikájában? Tervezi-e a párt valamilyen külön támogatási formát számukra, figyelembe véve, hogy ezek a klubok már nemcsak hazai, hanem nemzetközi márkává is váltak?

A cikk megjelenéséig nem érkezett válasz. Ez felettébb furcsa, mert a párt elnöke lépten-nyomon kifejtette, hogy a magyar sajtó, az újságírók nem foglalkoznak az általuk elmondottakkal. Mi kíváncsiak voltunk, hogy milyen változások várhatóak az esetleges kormányváltás után a kézilabdasport tükrében a teljes magyar sportra és a klubcsapatokra nézve. Sok embert (sportolókat, szurkolókat, szülőket) érdekel ez a téma, s a sok ember között sok szavazó is van…


Forrás:
Wikipédia, Honlapok (Európai Kézilabda Szövetség, Magyar Kézilabda Szövetség, One Veszprém HC, Győri Audi ETO KC, Ferencvárosi Torna Club, OTP Bank-PICK), Online weboldalak (kormany.hu, asz.hu, transparency.hu, fidesz.hu, hvg.hu, qubit.hu, index.hu, g7.hu, szeretlekmagyarorszag.hu, docplayer.hu stb.), Sajtónyilatkozatok, Sportfinanszírozási adatok, Klubinformációk.

 

2025-08-15

 

Ez a weboldal cookie-kat használ annak érdekében hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa. További információk