Ahogy közelednek a 2026-os országgyűlési választások, egyre élesebben vetődik fel a kérdés: mi lesz a magyar sport, különösen a kézilabda jövője a politikai hatalmi erőtér változásával? A sportirányítás és sportfinanszírozás ugyanis nemcsak elméleti viták tárgya, hanem konkrétan befolyásolja a klubokat, a szövetségeket, és a pályára lépő sportolók mindennapjait is. Két élesen eltérő forgatókönyv bontakozik ki: az egyik a jelenlegi, Fidesz által kiépített modell fennmaradása, a másik pedig egy új, Tisza Párt-féle sportpolitika megjelenése. De mit jelent mindez konkrétan a kézilabda szempontjából – és hogyan érinti a sportág zászlóshajóját, a One Telekom Veszprém HC csapatát?
Ha marad a Fidesz: Folytatjuk! Folytatjuk!
A Fidesz hatalmon maradása esetén a sportfinanszírozásban várhatóan nem történne radikális változás. A 2011-ben bevezetett társaságiadó-kedvezmény (Tao) rendszere továbbra is a sport egyik legfontosabb finanszírozási csatornája maradna. Ez azt jelenti, hogy a vállalkozások a társasági adójuk egy részét célzottan, látvány-csapatsportágak – köztük a kézilabda – támogatására ajánlhatják fel.
A központosított sportirányítás, a kormányzat által kijelölt „nemzeti sportstratégia” mentén működő rendszer fennmaradása azt is valószínűsíti, hogy a Magyar Kézilabda Szövetség (MKSZ) továbbra is élvezheti az állami támogatás és politikai háttér stabilitását. A kézilabda várhatóan a „nemzeti sportágak” között marad, így infrastrukturális és utánpótlás-fejlesztési támogatásokból sem lesz hiány.
A klubszinten a One Veszprém HC továbbra is Európa egyik legjobban finanszírozott férfiklubja maradhat. A klubot gazdasági társaságként a Veszprém Handball Team Zrt. működteti, amelyben tulajdonosként szerepel a Veszprémi Építők Sport Egyesület, a klub alapító szervezete. A jogi struktúra szerint 100 százalékban a sportegyesület volt az elsődleges tulajdonos. 2017 tavaszán a Duna Aszfalt Út- és Mélyépítő Kft. (tulajdonos Szíjj László) többségi tulajdonrészt szerzett (52 százalék) a zártkörű részvénytársaságban, így az egyesület részesedése 48 százalékra csökkent. A tulajdonosváltás után a klubot működtető társaság gyakorlatilag magántulajdonba került.
A strukturális átalakulás részét képezte, hogy a korábbi névadó szponzor, a Magyar Telekom 2024. június 30-án közös megegyezéssel felbontotta az együttműködést, helyét 2025. január 1-jei hatállyal a One Veszprém brand vette át. A One egy új magyar telekommunikációs márka, amelyet a 4iG Nyrt. (Jászai Gellért érdekeltsége) vezetett be, mely 2024 júliusában névadó szponzorációs szerződést kötött a Veszprém Handball Team Zrt.-vel: 2+1 éves opciós megállapodást írtak alá, amely a csapatot FIRST‑osztályú támogatást biztosít. (Az elnevezés nem hivatalos pénzügyi vagy sportszponzorációs kategória, inkább kommunikációs fogalom, amellyel a támogatás kiemelt szintjét jelölik. Ilyen például a Qatar – PSG kapcsolat.)
Ez a szponzori szerződés a klub történetének egyik legnagyobb összegű támogatása. Bár konkrét számokat nem közöltek, a megállapodás több milliárd forintos nagyságrendű lehet, legalábbis a sajtóban ezt sejtetik. Ennek fényében – mivel a klub pontos pénzügyi adatai nem nyilvánosak – a One Veszprém HC 2025. évi becsült költségvetése 15 - 18 millió euró (392 forint árfolyamon átszámítva 5,88 - 7,06 milliárd forint), ebből a játékosbérek 9 - 11 millió eurót (átszámítva 3,53 - 4,31 milliárd forintot) tesznek ki. A játékosok fizetése nem nyilvános, becslések szerint a keret tagjai évi 500 000 és 1 millió euró közötti illetményben részesülnek.
A One Veszprém HC honlapja szerint a névadó szponzoron kívül 12 kiemelt partner (köztük a Duna Aszfalt, az MBH Bank, az OMW, a TIPPMIX) és 42 kisebb-nagyobb támogató járul hozzá a klub költségvetéshez. A támogatások nagyságát figyelembe véve a klubvezetés és a főszponzor célja a Bajnokok Ligája megnyerése, amelyhez minimum 15 - 20 millió euró éves büdzsé szükséges.
Ha győz a Tisza Párt: Új modell, új kihívások
A Tisza Párt esetleges választási győzelme lényegi változásokat hozhat a magyar sportirányításban. Már korábbi nyilatkozataik alapján is egyértelmű: átláthatóbb, szakmailag megalapozottabb sportfinanszírozási rendszerben gondolkodnak. Ennek részeként a Tao-rendszer megszüntetése vagy mélyreható átalakítása is napirendre kerülhet. Várhatóan egy külön Sportminisztérium jönne létre – erről még nem hangzott el nyilvános ígéret –, amely strukturáltabban és nyíltabb pályázati rendszerek mentén osztaná szét az állami támogatásokat. Ez önmagában szakmai alapú elosztást és kevesebb politikai befolyást ígér; ám az új modell kezdetben bizonytalanságot is hozhat.
A Tisza Párt a Tao-rendszer (társasági adó alapú sporttámogatási modell) kapcsán világos, igazságos és célzott reformokat javasol. A párt eddig nyilvánosságra hozott elképzelése szerint a Tao-támogatások 50 százalékát közvetlenül sportcélokra, míg a másik felét az önkormányzatok kapnák, így növelve a helyi igényekre reflektáló felhasználást. a Tao-pénzek költségvetési tényezőként jelenjenek meg, a pályázati és elosztási folyamat ellenőrizhető és elszámoltatható legyen. A cél a korrupció, a visszaélések és a pazarlás felszámolása. A támogatásokat nem politikai kapcsolatok, hanem tehetség, szakmai munka és eredményesség alapján lehet odaítélni. Továbbá a versenysport mellet kiemelten kezelnék a tömegsport és közösségi sport fejlesztését.
Az ellenzéki párt nyilvánosságra hozott kevés szakértője között felbukkant Kulcsár Krisztián, a Magyar Olimpiai Bizottság volt elnöke. Az egykori olimpikon a párt sportpolitikai szakértőjeként képviseli a sporthoz kapcsolódó szakpolitikát és programokat, elsősorban a sportstratégiai javaslatok kidolgozása a feladata. A Tisza Párt 2025. februári kongresszusán Kulcsár Krisztián felszólalásában kifejtette: a sportvezetés ne a politikusok, hanem a szakértők kezében legyen; a sport döntései túl gyakran egyetlen vezető, a miniszterelnök kezében összpontosulnak; az állami sportirányítás kaotikus, átláthatatlan, nem hatékony, érdemi elszámoltatás nélkül zajlik; a sport nemzetstratégiai ágazat, de jelenleg a költségvetés nagy része a versenysportba megy, miközben a társadalmi egészségi állapota nem javul; több forrást kellene fordítani a szabadidős sportprogramokra.
Az MKSZ számára az átállás finanszírozási szinten is változásokat hozhat. Elképzelhető az eddigi projektek újraértékelése. A jól kiépített utánpótlásrendszerek fenntartása komoly kihívássá válhat, ha a Tao-források megszűnnek vagy csökkennek. Az elmúlt tíz évben a sportszervezetek a Magyar Kézilabda Szövetséghez mintegy 379,9 milliárd forintnyi Tao-igényt nyújtottak be, amelynek 61 százalékát (≈ 231,6 milliárd Ft) hagyta jóvá az MKSZ. A klubok végül hozzávetőlegesen 196 milliárd forintnyi támogatást kaptak meg ténylegesen Tao-forrásként. A szövetség saját Tao-forrásaiból működésre és sportfejlesztésre évente néhány tízmillió forintnyi összeget használt fel a nemzeti válogatottak programjaira és az utánpótlásra. Ez elenyésző ahhoz képest, amit a klubok lehívnak. A számok ismeretében elég nagy érvágás lenne, ha a támogatást a felére csökkentenék; nagyobb részt a kluboknak, kisebb részt a szövetségnek.
A OneVeszprém HC jelentős mértékben támaszkodik közvetett állami támogatásra. Ez általában olyan pénzügyi előnyöket jelent, amelyek nem közvetlen állami pénzátutalás formájában jelennek meg, de a klub működését mégis állami, önkormányzati vagy államközeli források segítik. A közvetett állami támogatások közül kiemelkednek az államközeli szponzorok (NER-vállalatok):
– a 4iG/One (IT és telekommunikációs vállalat, állami megrendelésekkel, mely közvetve Jászai Gellért tulajdonában van, részesedése eléri a ~ 52 - 54 százalékot);
– MBH Bank (Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt., korábban Corvinus BHG Zrt. révén részben állami tulajdon.
– A többi részvényes, Zenith, CEE Horizon, CEE Paramount, Hungary Apex, Pinnacle nem állami tulajdonú, hanem magántőkealapok vagy magánbefektetői cégek, bár ezek mögött gyakran meg nem nevezett befektetők, sőt hazai gazdasági körök állnak, például Mészáros Lőrinc, Szíjj László).
A megkötött szerződések formálisan piaci szponzorációnak számítanak, de az érintett cégek nagyrészt állami háttérrel rendelkeznek vagy erősen függenek állami megrendelésektől, így a szponzoráció értelmezhető közvetett állami támogatásként. A kedvezményes infrastruktúrahasználat is közvetett (rejtett) állami támogatásnak minősül. A One Veszprém Aréna épülete a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. (VKSZ Zrt.) tulajdonában van. Egy 2012. évi döntés alapján az arénát működtető Csarnok Kft. ténylegesen a város (önkormányzat) tulajdonába került, és ennek révén a VKSZ Zrt. gyakorolja a tulajdonosi jogokat. A klub a Csarnok Kft. közbeiktatásával bérleti díjat fizet a VKSZ Zrt.-nek az Aréna használatáért, mely nem piaci alapú, hanem az önkormányzati háttérrel rendelkező struktúra miatt kedvezményes áron vette igénybe.
Összegezve: a One Veszprém HC költségvetése jelentős mértékben részesül közvetett állami támogatásokból a város, az állami cégek, az államhoz köthető szponzorok és a pénzügyi konstrukciók (Tao, tartozáskezelés) révén. Ha a Tisza Párt kormányra kerül, várhatóan megkezdődik a Nemzeti Együttműködés Rendszerének lebontása, mivel a párt programja és retorikája szerint céljuk a jelenlegi, centralizált hatalmi struktúra felszámolása, a jogállamiság helyreállítása és az intézményrendszer függetlenségének visszaállítása. Ez pedig azt jelentheti, a NER által nyújtott támogatások megszűnnek vagy csökkennek, ez a játékoskeret és a nemzetközi ambíciók (Bajnokok Ligája győzelem) szintjén visszalépést jelenthet. Veszélybe kerülhet a 2026-2027. évi idényre szerződtetett Emil Nielsen és Lukas Jörgensen státusza (nem kis összeget tesznek ki a javadalmazásuk, a nemzetközi sajtó havi 50 000 euró közeli illetményre tippel), de a többi játékos sem bízhat a szerződésben rögzített honoráriumra. Ha mindez bekövetkezik, fel lesz adva a lecke a klub vezetőinek: várhatóan új finanszírozási modelleket kell keresniük (piaci alapú szponzorációkat, jegybevételeket, külföldi befektetői forrásokat). Nem lesz könnyű…
A kérdés: a topcsapatok milyen áron és milyen struktúrában?
A pillanatnyi felmérések szerint a TISZA párt vezetése valószínű győzelemre számíthat a 2026. évi választáson, de a helyzet még változhat attól függően, hogyan alakulnak a kampányok és a gazdaság. A választás végeredményét befolyásolhatja, hogy a Fidesz-KDNP továbbra is erőteljes kormányzati háttérrel, médiával és pénzügyi forrásokkal rendelkezik. A 2026. évi választások tehát nemcsak politikai, hanem sportpolitikai fordulópontot is hozhatnak. A választók voksai nyomán dőlhet el, hogy marad-e a jelenlegi, bőkezű, de sokak által átláthatatlan és igazságtalan Tao-rendszer, vagy új, szakmai és piaci alapokra épülő sportfinanszírozási modell veszi át a helyét. A NER (Nemzeti Együttműködés Rendszere) esetleges bukása komoly hatással lehet a magyar kézilabda topklubjaira, különösen azokéra, amelyek jelentős állami vagy államközeli támogatásban részesülnek.
A Győri Audi ETO KC (üzemeltetője a Győri ETO Kft.) az elmúlt évtizedben jelentős közvetett állami és önkormányzati támogatásban részesült. A Kulturális és Innovációs Minisztérium 2025 elején 400 millió forint állami támogatást nyújtott a klubnak a Győri Egyetem Fenntartó Alapítványán keresztül, a Győri önkormányzat pedig 100 millió forint támogatást biztosított a klub számára. Emellett stabil támogatója a német Volkswagen-konszern 100 százalékos tulajdonú leányvállalata, az Audi Hungaria Zrt. A szponzoráció 2027 szeptemberéig biztosítja a névadó és főtámogatói címet az autógyár részére. A szerződés részletei nem ismertek, annyi szivárgott ki, hogy az Audi Aréna, mely a klub otthona, szintén az Audi névadói megállapodásához kapcsolódik. A csarnok névadási joga tíz évre szól, és részben az Audi Hungaria Zrt. fedezi annak működési költségeit. A klub honlapja szerint a névadó szponzoron kívül 12 kiemelt partner (köztük a városi önkormányzat, a Start Garancia Zrt., a Garantiqa Hitelgarancia Zrt., a Szerencsejáték Zrt./TIPPMIX) és 26 kisebb-nagyobb támogató járul hozzá a klub költségvetéséhez. A rendszer esetleges bukása a politikai háttér gyengülésével és a közvetett állami források szűkülésével együtt járhat, ami csökkentheti a klub pénzügyi mozgásterét. Ez befolyásolhatja a világklasszis játékosok megtartását vagy igazolását. Ugyanakkor a klub brandje és sportszakmai színvonala olyan erős, hogy jó eséllyel életképes marad piaci alapon is, bár kisebb költségvetéssel.
Az FTC-Rail Cargo Hungaria női csapatát (és az FTC-Green Collect férfi csapatát) önállóan működik gazdasági társaságként az FTC Kézilabdasport Nonprofit Kft. működteti, amely 100 százalékban a Ferencvárosi Torna Club (FTC) tulajdonában van. A CompanyWall adatai szerint a kft. éves költségvetése körülbelül 2,1 – 2,6 milliárd forint bevétel körül mozgott az elmúlt évek alapján. A társaság minden évben működési veszteséget termelt, különösen jelentős volt ez 2023-ban, amikor a tulajdonos 12 millió forintos tagi kölcsönt konvertált a nonprofit kft. tőkéjébe. Mindezt az mutatja, hogy nem automatikusan történik a finanszírozás, hanem egyedi döntések mentén, amelyet elsősorban a tulajdonos (FTC) tagi kölcsönnel vagy tőkeemeléssel hajt végre. A tulajdonos és a nonprofit kft. az elmúlt években számottevő támogatást kapott részben állami forrásból, részben államközeli cégektől (például Groupama, MVM, Tippmix, HSA Group, Volkswagen). A női csapatot jelenleg a Rail-Cargo Hungaria (2011 óta névadó szponzor), a Főtaxi (2024-) és a Toyota Kovács (jármű támogatás 2024-) támogatja. A Lidl korábban, 2019-ben „Gyémánt fokozatú” szponzor volt, de azóta nincs megerősített információ arról, hogy továbbra is támogatná a női csapatot. Egy NER bukás utáni politikai-társadalmi fordulat esetén ezek a szponzorációk átalakulhatnak vagy megszűnhetnek. A költségvetés csökkenése visszavetheti a nemzetközi ambíciókat, különösen a Bajnokok Ligájában való szereplést. A klub mindazonáltal erős szurkolói bázissal és hagyományokkal rendelkezik, ami piaci alapon is vonzóvá teheti. Kulcskérdés lesz, hogy a Ferencváros egész sportegyesü- letére kiterjedő politikai támogatás hogyan alakul.
Az OTP Bank-PICK Szeged férfi kézilabdacsapata fenntartója a Pick Szeged Zrt., mely teljesen a Bonafarm Csoport része, s ez azt jelenti, hogy a cég 100 százalékban a Bonafarm tulajdonában áll. Irányítója és tulajdonosa dr. Csányi Sándor vállalkozó (és „bankvezér”, az OTP Bank Nyrt. igazgatóságának elnöke), aki ezzel közvetetten a Pick Szeged Zrt. végső tulajdonosa is. Így a kézilabdacsapat fenntartása esetében nem klasszikus tulajdonosi szerkezetről van szó, hanem névadó szponzorációról: az OTP Bank a 2022. december 1-jétől hivatalosan a nevére vette a klubot. A tulajdonos és érdekeltségeihez köthető támogatásokon kívül mindössze két pártoló cég neve ismert (Cappella Cukrászda és Kávéház, DC KAPITAL Kft.), s ha van más támogatója is, annak a neve homályba vész. Jelentős bevételnek számíthat a játékosok Hummel gyártmányú mezének első felén lévő mezcímkék (a 2024-2025. évi szezonban a Pick, az OTP Bank, a Toyota és a tippmixPro). A korábbi szezonokban a hátoldalon illetve a rövidnadrágon egyéb támogatók is feltüntetésre kerültek (Groupama Biztosító, Lexus Szeged, Hajós Építész Iroda). A NER bukása esetén a klub legnagyobb kihívása az lehet, hogy fenntartsa eddigi költségvetését és versenyképességét. Mivel Szeged városa ellenzéki vezetés alatt áll, a klub évek során önálló működést tanulhatott meg, ami előnyt jelenthet. Segíthet ebben, hogy a Pick Aréna áttételesen a Pick Szeged Zrt. tulajdonában van. Az OTP Bank – mint névadó szponzor – politikai kapcsolata nem egyértelmű, így a támogatás jövője kérdéses lehet, bár Csányi Sándor nincs bekötve a NER-be, s rá illik a „túlélő” jelző.
Szerző: Hofmann Péter
Utóirat 1:
A négy topcsapat közül a One Veszprém HC lehetőségét elemeztük részletesen. Úgy itéltük meg, hogy ez a klubcsapat van nagy részben kitéve az esetleges változás lehetőségének.
Utóirat 2:
Mivel kevés adat került napvilágra a Tisza Párt sportirányítást és sportfinanszírozást érintő programjáról, ezért 2025. július 31-én email-ben két kérdést tettünk fel a párt sajtóosztályának:
- Ha a Tisza Párt kormányra kerül, hogyan képzelik el a sportirányítás átalakítását? Milyen változtatásokat terveznek a sportfinanszírozás rendszerében?
- A nagy, nemzetközi szinten is elismert magyar sportegyesületek, mint például az One Veszprém Kézilabda Klub vagy a Ferencvárosi Torna Club, hogyan szerepelnek a párt sportpolitikájában? Tervezi-e a párt valamilyen külön támogatási formát számukra, figyelembe véve, hogy ezek a klubok már nemcsak hazai, hanem nemzetközi márkává is váltak?
A cikk megjelenéséig nem érkezett válasz. Ez felettébb furcsa, mert a párt elnöke lépten-nyomon kifejtette, hogy a magyar sajtó, az újságírók nem foglalkoznak az általuk elmondottakkal. Mi kíváncsiak voltunk, hogy milyen változások várhatóak az esetleges kormányváltás után a kézilabdasport tükrében a teljes magyar sportra és a klubcsapatokra nézve. Sok embert (sportolókat, szurkolókat, szülőket) érdekel ez a téma, s a sok ember között sok szavazó is van…
Forrás:
Wikipédia, Honlapok (Európai Kézilabda Szövetség, Magyar Kézilabda Szövetség, One Veszprém HC, Győri Audi ETO KC, Ferencvárosi Torna Club, OTP Bank-PICK), Online weboldalak (kormany.hu, asz.hu, transparency.hu, fidesz.hu, hvg.hu, qubit.hu, index.hu, g7.hu, szeretlekmagyarorszag.hu, docplayer.hu stb.), Sajtónyilatkozatok, Sportfinanszírozási adatok, Klubinformációk.